14 Ocak 2017 Cumartesi

Panama Kanalı - Canal de Panamá

Rotamız bu sefer Panama'ydı ve o meşhur Panama Kanalı'nı ziyaret etmek yapılacaklar listemin en başında yer alıyordu. Gerçekten de bir mühendislik harikası diyebileceğimiz bir kanal. Bu kadar sistemli çalışıyor olması da ziyaretçileri büyülüyor adeta. Alt tarafı bir kanal, insanı nasıl böyle etkileyebilir ki diye düşünüyor olabilirsiniz lakin Panama Kanalı’nı ziyaret ettikten sonra bana kesinlikle hak vereceksiniz.

Sıvıların dengesi kanunundan yararlanılarak yapılmış Canal de Panamá'nın çalışma prensibi şöyle: Gemiler, kanal içinde havuzlara su doldurularak yükseltilir ve aynı metotla (boşaltılarak) diğer tarafa indirilir.  1914 yılında yapımı tamamlanmış ve hizmete açılmış olan bu kanal, Atlas Okyanus'u ve Büyük Okyanus'u birbirine bağlayan bir köprü niteliğindedir. Toplam uzunluğu 77 km olup, üç havuzdan oluşmaktadır ve deniz seviyesinden sadece 28 metre yüksekliktedir. 

Peki, bu kanal gemilere nasıl kolaylık sağlıyor? Ziyaret sonunda tüm ziyaretçilere 3D gözlüklerle mükemmel bir sunum hazırlamışlar. Bu sunumdan bir örnekle gemilere sağladığı fayda şöyle: New York' dan, San Francisco' ya giden bir geminin yaklaşık olarak 22.500 km yol yapması gerekmektedir. Canal de Panamá sayesinde bu yol kısalarak 9.500 km ye düşüyor.  
Orda bulunduğum sırada büyükçe bir geminin geçişine şahit oldum. Yaklaşık 3-4 saatimizi aldı. Akıllı telefonların hızlı çekim özelliği sayesinde bu geçişi 1-2 dakikaya indirgesek bile, ben çok büyük bir geminin bu kanaldan geçişine şahit olduğum için kendimi çok şanslı hissediyorum. 

Tamamen pragmatist bir yaklaşımla yapılmış olan Panama Kanalı'nın önemi Panama için bir hayli büyük. Bu ülkenin ekonomisi, neredeyse bu kanal sayesinde kalkınıyor. Yarattığı iş gücü ve turizm ziyaretlerini de unutmamak gerek.  Yapımı sırasında yaşanılan zor şartları, hastalık sonucu hayatını kaybeden insanların rakamsal sayılarını belirtip can sıkmaya gerek yok diye düşünüyorum. O halde, yolunuz Panama'ya düşerse muhakkak bu kanalı gidip göreceğinizi tahmin ediyorum. Şimdilik ¡Adios! diyorum.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder